تاریخ انتشار: شنبه 1403/03/12 - 07:47
کد خبر: 506579

نگاهی بر روز دوم ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری؛

حضور چهره‌های آشنا در روز دوم ثبت‌نام‌/ لاریجانی و همتی به میدان آمدند

حضور چهره‌های آشنا در روز دوم ثبت‌نام‌/ لاریجانی و همتی به میدان آمدند

روز دوم از مهلت ثبت‌نام داوطلبین شرکت در انتخابات ریاست جمهورى سال ۱۴۰۳ با ثبت‌نام ۴ نفر دیگر به پایان رسید؛ با احتساب افرادى که روز گذشته ثبت نام خود را انجام دادند، تا این لحظه مجموعا ۹ نفر متقاضى شرکت در انتخابات مى‌باشند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زنگ آغاز چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از 10 خرداد نواخته شد و تا پایان جمعه، 9 فرد مشهور ( 5 نفر کمتر شناخته شده در عرصه عمومی و 4 نفر شناخته شده) ثبت نام کرده اند. مهلت پنج‌ روزه نام‌نویسی دواطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری که از روز پپش - پنجشنبه ۱۰ خرداد - آغاز شد، با ثبت‌نام مصطفی کواکبیان از جناح اصلاح‌طلب، عباس مقتدایی و سعید جلیلی از جریان اصولگرا و محمدرضا صباغیان و قدرت‌علی حشمتیان از جریان مستقل، همراه بود.

                                                                                     (گزارش روز نخست ثبت‌نام هارا از اینجا بخوانید)

لاریجانی به میدان آمد

علی لاریجانی متولد ۱۳۳۶ در نجف اشرف است، او مدرک دکتری فلسفه از دانشگاه تهران دارد. سوابق او به شرح زیر می باشد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ( ۱۳۷۱ - ۱۳۷۲)، رئیس سازمان صدا و سیما ( ۱۳۷۲ - ۱۳۸۳)، دبیر شورای عالی امنیت ملی ( ۱۳۸۴ - ۱۳۸۶)، نماینده و رئیس مجلس ( ۱۳۸۷ - ۱۳۹۹) و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ( ۱۳۹۹ تا کنون). لاریجانی در انتخابات سال 84، ۱ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۸۱۰ رای کسب کرد و در انتخابات سال 1400 رد صلاحیت شد.

علی لاریجانی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: به ساحت نورانی امام بزرگوار ادای احترام می‌کنم و یاد شهدای گرانقدر اخیر رئیس جمهور سخت‌کوش و متواضع و همراهان ایشان را گرامی می‌دارم و ضمن همدردی با مردم مظلوم و مقاوم رفح، به سردار بزرگ مقاومت، شهید سلیمانی ادای احترام می‌نمایم.

از حاشیه‌های حضور لاریجانی در ستاد انتخابات پاسخ وی به پرسشی درباره توئیتی بود که در آن با انتشار تصویری از مسیر رفتن به وزارت کشور روی نقشه‌ای که به مسیریاب‌ تاکسی‌های اینترنتی شباهت داشت، اعلام کاندیداتوری کرده بود. او در پاسخ به این پرسش که با «اسنپ آمده است یا تپسی؟» گفت: «نکات مهمتری در آن توئیت بود.»

وی افزود: امروز شرایط معیشتی سخت است و همه انتظار دارند حکومت راه حل درستی برای مشکلات بیابد؛ آیا این مشکلات حل شدنی است؟ آری! برخی کشورها وضعی به مراتب پیچیده‌تر از ما داشتند ولی توانستند آن را حل کنند؛ باید با تکیه بر توان داخلی از تجارب بین‌المللی نیز بهره بگیریم.لاریجانی بیان کرد: هدف اساسی این تغییرات عدالت اجتماعی و پیشرفت ملی در همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و سیاست خارجی است. عدالت به این معنا که هر کس به حق خود برسد و پایه این حق، حقوق فطری انسان هاست، که باید دولت زمینه رشد آن را فراهم کند.

در این مسیر ما به ملت قوی و دولت زمینه‌ساز نیازمندیم. وی افزود: در این الگو دولت جایگزین ملت نمی شود؛ ولی بستر متوازن برای مشارکت و رقابت مردم در همه حوزه ها را فراهم می کند و آزادی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای این امر ضرورت دارد و زمانی برای از دست دادن نداریم برای عبور از موانع باید از روش‌های منسوخ ارتفاع بگیریم.وی تأکید کرد: اما الزامات تحقق این امر چیست؛وحدت ملی جامعه ما بر مبنای اصلی سفارشات اصلی انقلاب است در جامعه ما به اندازه زیادی از اختلافات آسیب دیده است. در دولت مد نظر من هر کاربلد و توانایی‌ با هر سلیقه سیاسی به کار گرفته می‌شود دولت باشگاه یک حزب و یک جناح نیست.

لاریجانی ادامه داد: به جای نگاه تمرکزگرا و از بالا به پایین زمام امور مناطق ایران عزیز در اختیار نخبگان استانی قرار می گیرد.وی افزود: دیپلماسی کشور باید پیشرفت ایران را مسئله ی اصلی تعاملات خود قرار دهد راهبرد ایران به عنوان قدرت مهم منطقه این است که کل منطقه امن و قدرتمند باشد.لاریجانی تصریح کرد: امروز ایران عزیز با تمدن کهن نقش آفرین صحنه‌ی بین‌المللی است و همکاری خود را با قطب های جهانی صرفا بر اساس منافع ملی و امنیت ملی تعریف میکند در این میان حل مسئله‌ی تحریم ها برای گشایش اقتصادی جزو اولویت های دیپلماسی خواهد بود.

وی ادامه داد: مبنای تعاملات چه در سطح منطقه و چه بین المللی به نحو غالب با تکیه بر مزیت‌های رقابتی بر محور توسعه‌ی اقتصادی خواهد بود و البته بنیه‌ی دفاعی قوی برای نیروهای مسلح با توجه به شرایط ایران نیز مد نظر است.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تنها با روش علمی می‌توان مشکلات را حل کرد. نه با شعار و نظرات غیر تخصصی. پیامبر (ص)ما فرمودند: ای پسر مسعود هرگاه به کاری پرداختی آن را با دانش و خرد انجام ده.

لاریجانی تصریح کرد: در مقوله اقتصاد علاوه بر محوریت تولید و اشتغال مبارزه با علل فساد مهم تر از برخورد با معلول هااست. اگر دولت جایگزین ملت نشود شفافیت بیشتر شود و مقررات زائد تقلیل یابد زمینه فساد از بین می‌رود.

با دولت فربه و مداخله‌گر در همه امور مردم، حتما ره به جایی نمی بریم.وی در پایان خاطرنشان کرد: شهید آیت الله مطهری فرمودند حکومت‌ها ممکن است آرمان‌های متعالی داشته باشند اما اگر از اقتصاد سالم و ثروت را برخوردار نباشند به هیچ یک از آن‌ها نمی رسند. لذا؛ تاکید ما در این مقطع زمانی بر توسعه‌ی اقتصاد ملی یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای نجات کشور است.‌

همتی: امروز دیگر زمان آزمون و خطا نیست

عبدالناصر همتی متولد ۱۳۳۶ در کبودر آهنگ است، او مدرک دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران دارد. در خصوص سوابق وی می توان به این موارد اشاره کنیم: رئیس بیمه مرکزی ( ۱۳۷۳ - ۱۳۸۵ و ۱۳۹۵ - ۱۳۹۷)، مدیرعامل بانک سینا ( ۱۳۸۵ - ۱۳۹۲)، مدیرعامل بانک ملی ( ۱۳۹۲ - ۱۳۹۵) و رئیس بانک مرکزی ( ۱۳۹۷ -۱۴۰۰). همتی در انتخابات سال 1400، ۲ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۳۸۷ رای کسب کرد.

عبدالناصر همتی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: ۳ سال پیش هنگام ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰، به یک نکته اشاره کردم آن نکته این بود که امروز جایگاه اقتصادی کشور و رفاه و آسایش ملت بزرگ ایران همتراز با همت ،فداکاری ،شجاعت، تلاش و صبوری آن‌ها نیست و هیچ امری مهم‌تر از معیشت و رفاه مردم شریف ایران نمی‌باشد.‌همتی ادامه داد: آینده این کشور در دست جوانانی است که به‌دنبال یک زندگی با عزت و همراه با رفاه ، بدون دغدغه‌های بیهوده سیاسی هستندجوانانی که به حق اصلاح امور را از مسئولان می خواهند.امروز دیگر زمان آزمون و خطا نیست.‌

وی افزود: مردم انتظار دارند که مسئولان بدون شعار زدگی و بازی با الفاظ، امورات اقتصادی آن‌ها را ساماندهی کنند. امروز دیگر زمان شعارهای بی حاصل و وعده‌های تو خالی نیست. امروز شما و من می‌دانیم که تنها راه اصلاح امور مشارکت فعال شما در انتخابات و رای قاطع شما به توقف روندهایی است که اوضاع اقتصادی‌شان کشور را به مرزهای بحرانی رسانده است.وی گفت: من به پشتوانه رای شما متعهد به اصلاح امور در بدنه اجرایی کشور با هدف حذف فرآیندهای فساد خیز و تورم‌زا هستم.

همتی گفت: من آمده ام که بگویم امروز همچنان امیدوار به آینده هستم.با دیدن جوانان تحصیل‌کرده و آماده کار و اشتیاق زنان و مردان ایرانی جهت فردای بهتر برای خود و فرزندانشان امیدواری من هر روز بیشتر می‌شود.

وی افزود: امروز دیگر زمان آزمون و خطا نیست.مردم انتظار دارند که مسئولان بدون شعار زدگی و بازی با الفاظ، امورات اقتصادی آنها را ساماندهی کنند. امروز دیگر زمان شعارهای بی حاصل و وعده های تو خالی نیست.همتی بیان کرد: امروز شما و من می‌دانیم که تنها راه اصلاح امور مشارکت فعال شما در انتخابات و رای قاطع شما به توقف روندهایی است که اوضاع اقتصادی کشور را به مرزهای بحرانی رسانده است.وی ادامه داد: من به پشتوانه رای شما متعهد به اصلاح امور در بدنه اجرایی کشور با هدف حذف فرآیندهای فساد خیز و تورم زا هستم.

همتی تاکید کرد: تجربه های چهل ساله مدیریتی من در بخش های مختلف گواه بر این است که تنها با همکاری و استفاده از نیروهای کارآمد و دوری از تنشهای بیهوده سیاسی و استفاده از یافته های علم اقتصاد میتوان شرایط اقتصادی شما مردم را بهبود بخشید.

وی ادامه داد: تمام تلاش من تعامل با همسایگان گسترش روابط اقتصادی با همه کشورهایی که به نوعی در خدمت منافع ملی ما قرار میگیرند و تکیه بر دیپلماسی ورزیده و چابک برای رفع تحریم ها و گشایش مراودات با دنیا خواهد بود.وی گفت: در روزهای آینده برنامه جامع من در پیش روی شما خواهد بود.همتی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با مشارکت خود در انتخابات امکان اجرا شدن این برنامه را فراهم کرده و کشور را در ریل رشد و پیشرفت قرار دهید.

گفتنی است در کنار این 4 نفر؛ محمد رضا صباغیان، نماینده مجلس؛ عباس مقتدایی، نماینده مجلس؛ قدرتعلی حشتمیان، رئیس خانه احزاب؛ محمود احمدی بیغش، نماینده ادوار مجلس و استاندار اسبق خراسان شمالی و محمد خوش چهره، نماینده ادوار مجلس نیز در دو روز اول برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کردند.

حال و هوای روز دوم 

محمود احمدی بیغش نماینده مجلس در دوره‌های هشتم و یازدهم و استاندار خراسان‌شمالی در دولت دهم نیز برای کاندیداتوری ثبت‌نام کرد. او در سخنان کوتاهی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: «امیدوارم اگر خدمت‌گذار مردم ایران شدم، بتوانم به آنچه که در قانون اساسی آمده عمل کنم.» 

محمد خوش‌چهره نماینده اسبق مجلس و استاد اقتصاد دانشگاه تهران هم به جمع داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات اضافه شد.

 او برخلاف دیگر داوطلبان پس از حضور در جمع خبرنگاران، فرصت پنج‌دقیقه‌ای خود را به پرسش‌وپاسخ اختصاص داد و در جواب به سئوالی درباره شعار و هدفش از ثبت‌نام در انتخابات، اظهار کرد: فاقد شعار به مفهوم تبلیغاتی هستم. یکی از دلایل حضورم هم در مجلس و هم امروز که برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردم این بود که مسائل ملی در حوزه‌های مختلف حل شود. او حل مشکلات را نیازمند ظرفیت مدیریتی یا عقلایی فراتر از آنچه شاهد هستیم، دانست و گفت: بخشی از این مشکلات خارج از سیستم و برون‌زاست و بخشی هم از تناقض در تصمیم‌گیری‌ها پیش می‌آید که به دلیل تناسب‌نداشتن افراد با جایگاه آنان است.

چهار نفری که علی لاریجانی، محمود احمدی‌بیغش، محمد خوش‌چهره و عبدالناصر همتی اسامی آنان را تشکیل می‌دهند: چهره‌هایی که منهای نفر آخر همگی یا هنوز وابسته به جریان اصولگرایی هستند یا در گذشته سوابقی از همراهی با این جناح را در کارنامه داشته‌اند. می‌توان جمع یادشده را از نظر سوابق به شکل دیگری نیز دسته‌بندی و در آن از لاریجانی، خوش‌چهره و احمدی‌بیغش به عنوان نمایندگان ادوار مجلس یاد کرد یا با کنارهم گذاشتن نام خوش‌چهره و همتی از سهیم‌شدن افرادی با سوابق اقتصادی در میان اسامی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفت.

گزارش از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رشد اقتصادی در دولت شهید رئیسی ۴ برابر دولت روحانی
اعتراف مَسکنی روحانی علیه دولت روحانی
مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسؤولان دستگاه قضا +فیلم
امیر حیدری: بیش از ۱۷ هزار واحد مسکونی از سوی نیروی زمینی ارتش در حال ساخت است
۴۱۰۰ استاد دانشگاه آزاد خواستار عذرخواهی پرشکیان شدند
لیست خرید استقلال بالاخره مشخص شد
وزیر نفت: ۱۵۵ پروژه بلاتکلیف در دولت شهید‌ رئیسی تکمیل شد
تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید در مجلس تصویب شد
قالیباف: برای رفع تحریم هرکجا لازم باشد می‌روم و آن را رفع می‌کنم
سعید جلیلی در جمع دانشجویان شریف حاضر شد
جشن ۱۰ کیلومتری غدیر چگونه برگزار می شود +جزئیات
نماهنگ « بابا حیدر» گروه سرود نجم الثاقب منتشر شد
رونمایی از اثر جدید روح‌الامین در قم +عکس
چراغ سبز رامین رضائیان به استقلال
اسماعیل نژاد فینالیست شد
شناسایی و احضار ۴ نفر به دلیل دستکاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی
ثبت‌نام آزمون msrt از فردا ۳ تیر ماه آغاز می‌شود
مصوبه تعیین سقف اجاره‌ بها چه زمانی ابلاغ می‌شود؟
جزییات آزمون‌های ارزیابی علمی دانشجویان انتقالی علوم پزشکی ۱۴۰۳
ثبت‌نام و انتخاب رشته ۱۷ هزار داوطلب در پذیرش کاردانی به کارشناسی
اضافه شدن ۱۰ هزار تخت به خوابگاه‌های دانشجویی در دولت سیزدهم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top